18 maja 2011

Animacja

Spora liczba początkujących programistów C++ stawiając swe pierwsze kroczki w dziedzinie gier 2D używa biblioteki Allegro. Co sprawia, że wykonanie animacji sprowadza się do wczytania kilku obrazków, które będą co jakiś krótki czas zmieniane. Tak jak w filmach.



Od strony kodu w C++ sprawa nie wygląda najlepiej, bo to programista musi zbudować, bądź zdobyć klasę animacji, a następnie podczas tworzenia gry, musi żywcem w kodzie opisywać parametry na temat tworzonej animacji. Oczywiście da się zrobić w ten sposób grę, ale to niewątpliwie jest uciążliwe. 

Z resztą spójrz na ten artykuł: http://cpp0x.pl/kursy/Kurs-Allegro-C++/Animacja/71

W przypadku aplikacji Flash, sprawa ma się zdecydowanie lepiej. Otóż animacje tworzy się w specjalnych edytorach, a wynik pracy zapisuje się jako plik SWF, który sam w sobie dysponuje wszystkimi informacjami na temat utworzonej animacji. Tego typu rozwiązanie ma w sobie kilka zalet:
  • Kod jest lepszy, bo nie zawiera zbędnych informacji
  • Łatwiej i lepiej tworzy się animacje w edytorze Flasha
  • Animacje możesz modyfikować, bez modyfikowania kodu
Aby tworzyć animacje jak wspomniałem potrzebny jest edytor Flasha. Na rynku jest wiele produktów oczywiście na ich czele są produkty Adobe, jednak ich cena może być szokująca :-) W chwili obecnej cena ta za Adobe Flash Pro CS5 wynosi ponad 3 tysiące złotych. Dlatego początkującym polecałbym korzystanie z wersji Trial bądź z innych programów, które są darmowe.

Tworzenie animacji wymaga pewnej wprawy, ja sam jestem początkującym i w chwili obecnej co najwyżej mogę się poszczycić latającą chmurką. Nie będę tutaj rozpisywał się w jaki sposób tworzyć animacje, bo to najlepiej to zobaczyć na youtube.

Aby móc użyć gotową animację w AS3 wystarczy użyć kodu z wątku Wyświetlenie Obrazu i zamiast nazwy grafiki podać nazwę animacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz